Dlaczego warto najpierw zainwestować w pralkę, a dopiero później w korepetycje?
Czyli jak zwiększyć skuteczność korepetycji.
Uczniowie nie są głupi, nauczyciele nie są leniwi, a nasze szkoły nie są do niczego.
Manfred Spitzer
Ale coś jest jednak nie tak…
Czy słowa neurobiologa i psychiatry Manfreda Spitzera nie odzwierciedlają Twojego spojrzenia na edukację? Mnie to przekonuje, bo faktycznie coś jest nie tak. Brak czasu, nadmiar nauki, brak motywacji. Frustracja uczniów, nauczycieli, rodziców. Coś jest nie tak… nie tak…
Gdybym w tym miejscu postawiła ostatnią kropkę, powiało by grozą, prawda? Ale tak nie będzie, ponieważ mam bardzo dobrą wiadomość! Osiągnięcia współczesnej psychologii pamięci oraz neurobiologii dają nam odpowiedź na to, co jest nie tak. Bo jeśli nie głupi uczniowie, ani leniwi nauczyciele…
Przede wszystkim uczenie się jest niewłaściwie rozumiane. Nauka nie składa się z bezmyślnego powtarzania jak mantrę materiału xxx. Nauka, żeby była efektywna, MUSI łączyć się ze zrozumieniem. A to z kolei z wyobraźnią, skojarzeniami i twórczym myśleniem. Powtórzę to jeszcze raz, bo to ważne – żeby nauka była efektywna, musi wiązać się ze zrozumieniem, wyobraźnią, skojarzeniami i twórczym myśleniem.
Znając już odpowiedź na pytanie, co jest nie tak?, możemy działać. I to jest druga dobra wiadomość. Możemy działać! Na bazie wspomnianych elementów powstały techniki, które umożliwiają zapamiętywanie, zrozumienie treści, notowanie.
A teraz czas na mały test z tytułową pralką.
Zadanie: Masz do wyprania stertę brudnych ubrań. Do pomocy wybierasz:
- pralkę
- tarkę do prania
- użyję własnych rąk
Domyślam, się, że pomimo trendu eko, większość wybierze jednak pralkę. XXI wiek!
Z nauką jest jak z praniem. Ta sama praca do wykonania, te same brudne ubrania, a jednak dzięki pralce praca jest szybsza, efektywniejsza i skuteczniejsza …Trzeba mieć tylko pralkę. Urządzenie, które pomoże zaoszczędzić czas, pieniądze, naszą energię. Narzędzia takie jak mnemotechniki, mapy myśli, sketchnoting, pozwalają właśnie zaoszczędzić czas, pieniądze i energię. To nasza pralka w świecie nauki. Trzeba je tylko opanować.
Czy odradzam uczęszczanie na korepetycje i dodatkowe kursy? Absolutnie nie!
Ale najpierw pralka! Wtedy żadna nauka nie będzie straszna.
A może wtedy korepetycje i dodatkowe zajęcia nie będą już potrzebne?
Na koniec mam jeszcze bonusową, również dobrą, wiadomość! Młody człowiek wyposażony już w kompetencje XXI wieku, takie jak łatwe zapamiętywanie, zdolność koncentracji uwagi, kreatywne myślenie oraz twórcze rozwiązywanie problemów sam poradzi sobie w życiu. Zawsze! Trzeba tylko zainwestować. W niezawodną pralkę!
